SMS Ticket NMBS

Sinds november 2011 is het ook mogelijk om een sms-ticket te kopen bij de NMBS. De naamgeving hier is mogelijk verwarrend, want in tegenstelling tot bij bvb De Lijn wordt dit ticket niet via SMS gekocht en ook niet met je belkrediet betaald.

Het komt erop neer dat je via je smartphone een ticket koopt en dat je dit ticket vervolgens als SMS via je gsm zal ontvangen.

Benodigdheden: 

  • GSM met internetverbinding 
  • Kredietkaart (+ digipass bij eerste aankoop) 
  • Belgische elektronische identiteitskaart 

Een SMS-Ticket Aankopen bij NMBS: 

  1. Surf naar m.b-rail.be (mobiele site)
  2. Klik op "Koop je biljet"
  3. Log in (of maak een account aan)
  4. Kies je reisweg en tarief
  5. Bevestig uw bestelling
  6. Betaal via oGone met VISA of Mastercard
  7. Ontvang uw ticket op uw GSM
  8. Tijdens controle op de trein geeft u uw elektronische identiteitskaart afgeven en toont u de SMS

Tips voor de eerste bestelling:

  • Registreer je op voorhand via computer op de website van NMBS, er zijn vrij veel gegevens in te vullen en dit gaat het gemakkelijkste via computer
  • Als je de eerste keer bestelt zal je voor de betaling bij vele banken als beveiliging ook de digipass nodig hebben , indien je aanduidt dat oGone je gegevens mag bewaren dan heb je dit de keren daarna niet meer nodig
  • Zorg in elk geval dat je steeds je elektronische identiteitskaart bijhebt!

Mogelijke problemen, vraag en antwoord:

  • Indien je de SMS verwijderd hebt of je gsm is plat of je hebt je gsm niet bij je dan geef je je elektronische identiteitskaart aan de treinbegeleider die een vaststelling hiervan opstelt: Om te vermijden dat je de prijs hiervan moet betalen neem je zo snel mogelijk contact op met de NMBS klantendienst, er zal hiervoor steeds een administratieve kost aangerekend worden.
  • Als je de sms niet ontvangen hebt kan je via de mobiele website via "vorige aankopen" een duplicaat aanvragen (€0,15/SMS). Je kan eveneens contact opnemen met de klantendienst op 02/528.28.28. Indien de klantendienst gesloten is en je ook je duplicaat niet aankrijgt ga je zo snel mogelijk zelf naar de treinbegeleider om de situatie uit te leggen, hij stelt dan een vaststelling op en indien alles klopt en de vaststelling gebeurd is buiten de openingsuren van de klantendienst zal je niet moeten betalen.
  • Indien je een foutief gsm-nummer hebt opgegeven is je ticket ongeldig en kan het in geen geval terugbetaald worden, je dient een nieuw ticket aan te kopen en er kan geen terugbetaling gebeuren.
  • Als je je elektronische identiteitskaart niet bijhebt of ze is stuk dan stelt de treinbegeleider hiervan een vaststelling op. Neem hierna contact op met de klantendienst, er wordt steeds een administratieve kost aangerekend.
    Opgelet: In België is het wettelijk verplicht om steeds je identiteitskaart bij te hebben, indien u uw identiteit op geen enkele manier kan bewijzen kan u gevraagd worden om de trein te verlaten of kan er hiervoor politietussenkomst gevraagd worden

Nuttige Links